keskiviikko 16. maaliskuuta 2011

Koh Samui ja Koh Pha-Ngan, Thaimaa

Täydellisen rannan etsintää

Riiputusta rannalla

Lähdimme torstaina 17.2 Kuala Lumpurista kohti Thaimaan itärannikon saaria. Lensimme aluksi Hat Yaihin, josta otimme minibussin Surat Thani-nimiseen rannikkokaupunkiin. Saavuimme perille vasta pimeän laskeuduttua, joten tehtäväksemme jäi hankkia yöksi majapaikka. Kaupungin keskustasta ei kelvollista koko yön majoitusta kuulemma löytyisi, koska tarjolla olevat huoneet hinnoitellaan lähinnä käyttötuntien perusteella. Tämän tiedon pohjalta jäimme kaupungin ulkolaidalla sijaitsevan ostoskeskuksen rinnalle rakennettuun resort-hotelliin, jossa vietimme yhden yön jatkaaksemme matkaa seuraavana aamuna.

Metallilintu

Elegantisti kohti yläilmoja

Loppujen lopuksi matkustaminen vei lähes kaksi kokonaista päivää ennen, kuin saavuimme perille määränpäähämme Koh Samuille. Syy tähän saarivalintaan oli perjantaina viereisellä saarella, Koh Pha-Nganilla, järjestettävät Full Moon Party -juhlat, jotka nimensä mukaisesti täyttävät saaren juhlakansasta kerran kuukaudessa. Juhlien aikaan majoituksen saaminen Koh Pha-Nganilla voi olla harvinaisen vaikeaa varsinkin vasta juhlia edeltävänä päivänä saapuneille. Halusimme kuitenkin käydä katsastamassa maailmankuulut kekkerit, joten majoittauduimme naapurisaaarelle, josta venematka Koh Pha-Nganille kestää vain noin puoli tuntia. Koh Samuilta löysimme pienen kiertoajelun jälkeen mukavan bungalowin, jonne päätimme majoittua muutamaksi päiväksi.

Vahtikoira, joka makasi kaupan oven edessä joka päivä vahtien sisältä tulevia kylmiä ilmavirtoja

Full Moon Partyt ovat legendaariset kinkerit Thaimaassa matkustavien keskuudessa. Näiden täydenkuun juhlien lisäksi saarella järjestetään myös Black Moon (Pimeä kuu) ja Half Moon (Puolikuu) -juhlia sekä lukemattomia muita teknomusiikin tasaisen jumputuksen sekä fluorisoivien vaatteiden ja vartalomaalien kyllästämiä rientoja.

Jos haluat tulla humalaan mutta et jaksa tuhlata aikaasi juomiseen, löytyy ratkaisu ämpärin pohjalta

Juhla-alueelle saavuttuamme keskipäivän auringon porottavat säteet olivat jo muuttumassa ilta-auringon lämpimiksi sävyiksi. Juhlakansaa oli tullut paikalle sankoin joukoin ja ilmassa vallitsi odottavan latautunut tunnelma. Kaduilla käyskenteli ihmisiä neon-värisissä topeissaan ja shortseissaan ämpärimyyjien järjestellessä myyntipöytiänsä kuntoon. Kävimme pienellä kävelyllä juhlarannan ympäristössä, jonka jälkeen parkkeerasimme rantabulevardille nauttimaan mallaspirtelöiden viilentävästä ja rentouttavasta vaikutuksesta.

Iltaa odotellessa

Valitse sopiva maalaus vartalollesi

Romanttinen kynttilä-ämpärillinen

Huikeiden alkufiilisten jälkeen totesimme puolenyön paikkeilla juhlien kärsineen ilmeisesti pienimuotoisesta inflaatiosta sitten huippuvuosien. Puitteet eivät olleet niin erikoiset, kuin olimme kuvitelleet ja juhlatkin tuntuivat kohtuullisen rauhallisilta. Full Moon Partyt eivät illan edetessäkään nostattaneet sen suurempaa juhlaintoa, joten päätimme siirtyä takaisin kotisaarellemme täyden kuun valaistessa paluumatkaamme. Seuraavana päivänä vietimme niin kutsutun verhopäivän eli suojauduimme auringon paahtavalta vaikutukselta pitäytymällä ilmastoidussa asunnossamme. Vasta illan koitettua uskalsimme avata oven ja suunnata naapuriravintolan herkullisten antimien kimppuun.

Lue ruokalistan viimeinen rivi...

Seuraavana päivänä oli aika taas aktivoitua. Vuokrasimme skootterin ja päräytimme sillä saaren keskellä sijaitsevalle viidakkovaijeriradalle. Alkukoulutuksen jälkeen pääsimme kiitämään läpi viidakon kasvuston ja tarkkailemaan elämää puiden latvojen tasolta. Kokemus ei ollut kuitenkaan hintansa väärti, koska kuuden radan läpiliukuminen vei vain muutamia minuutteja. Koko homma tuntui olevan ohi ennen, kuin se oli edes kunnolla alkanutkaan.

Valmiina liukuun

Elämäni apinana

Munat paketissa

Koh Samuin seikkailuiden päätteeksi pakkasimme kamat kasaan ja vaihdoimme osoitteen Koh Pha-Nganin saarelle. Olimme vierailleet Hat Rinin kylässä täydenkuun juhlien aikaan, joten päädyimme asumaan samaan paikkaan. Koska saarella ei ole juhlimisen ja rantalöhöilyn lisäksi juuri muutakaan tekemistä, päätimme vuokrata skootterin ja aloimme etsimään saaren parasta rantaa. Toki aivan kaikkia rantoja emme ehtineet koluamaan mutta luulemme, että palkinnot menivät oikeille hiekkalaatikoille.

Hopeasijalle rantakilpailussa ylsi Than Sadet

Voittajarannaksi selviytyi Thong Rengin pieni rauhallinen ranta saaren itäpuolella. Paikalle pääsee parhaiten maastoautolla tai veneellä

Rantapummin elämää

Tiet Koh Pha-Nganilla ovat äärimmäisen mutkaisia ja jyrkkiä. Osa teistä on asfaltoitu mutta eroosioituneita hiekkateitäkin on kilometrikaupalla. Näillä teillä jyrkät mäet voivat olla hengenvaarallisia, etenkin jos pinta vielä koostuu irtohiekasta. Liikenneonnettomuudet ovat saarella erittäin yleisiä ja ikävää tilannetta ei varmastikaan helpota juhlakansan humalassa-ajo. Koh Pha-Nganilla on jopa oma pelastuauto liikenneonnettomuuksiin joutuneille.

Onneksi mopot Pha-Nganilla ovat naarmuttoman tuliteriä tuontimopoja, eivätkä rähjäisiä, osiaan tiputtelevia tuomiopäivän kulkuneuvoja, joihin olimme tutustuneet Malesiassa. Tajusimme kuitenkin vasta myöhemmin, miksi kaikki mopot ovat täysin naarmuttomia vuokraushetkellä. Vuokraajien pääasiallinen bisnesidea on nimittäin laskuttaa naarmuuntuneista osista, koska vuokrauksesta saatava korvaus ei ole mitään verrattuna siihen lottopottiin, mitä yrittäjä saa vaihdetuista, ylihinnoitelluista osista. Vuokraussopimusta tehdessä on asiakkaan allekirjoitettava sopimus, jossa jokaisella mopon osalla on hintansa. Muunlaisia sopimuksia tai naarmullisia mopoja ei saarella ole tarjolla vaan kaikki vuokraamoyrittäjät hyödyntävät tätä samaa ideaa, koska tietävät huonokuntoisten ja todella haastavien teiden aiheuttavan naarmuja ajopeleihin. Mekin lankesimme tähän samaiseen ansaan, kun crossimopomme päätti olla pysymättä pystyssä kapean liukkaalla irtohiekkatiellä. Onneksi itse vältyimme naarmuilta mutta hiekanjyvät piirsivät mopon kylkeen, peiliin ja lokasuojaan pieniä narmuja. Palautushetkellä pääsimme sitten neuvottelemaan osien korvaushinnoista ja lopulta päädyimme maksamaan vuokrausyrittäjälle kipurahat pimeänä. Kalliiksi tuli silti.

Hat Rinin katumaisemaa

Vietimme saarilla enemmän aikaa, kuin olimme aikoneet. Tämä johtui siitä, että olimme päättäeet osallistua meditaatioretriittiin, joka alkaa vain jokaisen kuun ensimmäisenä päivänä. Vaikka leppoisa lomailu onkin välillä ihan kivaa, haluamme matkallamme kokea jotain ainutkertaista ja erilaista. Lopulta 27.2 irtauduimme kohti uusia kokemuksia ja hyvästelimme karvatassut sekä elämän rannoilla.